| |
| |
| |
David bereyt de Arke Godes een plaetse, vers 1. Ende hy beveelt dat de Leviten de Arke Godes dragen sullen, 2. Gantsch Israël komt te Ierusalem, om de Arke aldaer op te halen, 3. Namen der Leviten, die tot desen eynde daer quamen, 4. David beveelt de Overste der selver, wat, ende hoe sy doen sul- | |
[fol. 182r\D’Arke met vreughde gebracht in--Zion.]
| |
len, 11. Sy gehoorsamen David, 14. Dit is geschiet met groote triumphe van musijcke, 16. Michal, de dochter Sauls, siende den Koningh David voor de Arke springen ende spelen, veracht hem, 29.
| |
1
ENde David maeckte sich huysen 1 in sijne stadt: ende hy bereydde der Arke Godes een plaetse, ende 2 spande een tente voor haer.
| |
2
Doe seyde David, Niemant en mach de Arke Godes dragen, dan de Leviten: want die a heeft de HEERE verkoren om de Arke Godes te dragen, ende om hem te dienen tot in der eeuwigheyt.
| |
3
Oock vergaderde David gantsch Israël te Ierusalem: om de Arke des HEEREN op te halen aen hare plaetse, die hy haer bereyt hadde.
| |
4
Ende David b versamelde 3 de kinderen Aarons, ende de Leviten.
| |
5
Van de kinderen Kehats, was Uriël Overste, ende sijner 4 broederen waren hondert ende twintigh.
| |
6
Van de kinderen Merari, was Asaja Overste, ende sijner broederen waren twee hondert ende twintigh.
| |
7
Van de kinderen Gersoms, was Ioël Overste, ende sijner broederen waren hondert ende dertigh.
| |
8
Uyt de kinderen 5 Elizaphans was Overste Semaja, ende sijner 6 broederen waren twee hondert.
| |
9
Uyt de kinderen 7 Hebrons, was Eliël Overste, ende sijne broeders waren tachtentigh.
| |
10
Uyt de kinderen 8 Uzziëls was Amminadab Overste, ende sijne broederen waren hondert ende twaelf.
| |
11
Ende David riep de Priesters Zadok ende 9 Abjathar: ende de Leviten Uriël, Asaja, ende Ioël, Semaaja ende Eliël ende Amminadab.
| |
12
Ende hy seyde tot hen, Ghylieden zijt Hoofden der vaderen onder de Leviten: 10 heylight u, ghy, ende uwe broeders, dat ghy de Arke des HEEREN des Godts Israëls opbrenget, 11 ter [plaetse die] ick voor haer bereydet hebbe.
| |
13
Want om dat ghylieden ten 12 eersten [dit] 13 niet [en dedet:] 14 heeft de HEERE onse Godt onder ons een scheure gedaen, om dat wy hem niet gesocht en hebben 15 na het recht.
| |
14
Soo heylighden haer dan de Priesters ende Leviten, om de Arke des HEEREN des Godes Israëls op te brengen.
| |
15
Ende 16 de kinderen der Leviten droegen de Arke Godts op hare schouderen, met de draeghboomen die op hen waren, c gelijck als Mose geboden hadde na den woorde des HEEREN.
| |
16
Ende David seyde tot de Overste der Leviten, dat sy hare broeders de Sangers stellen souden met musijck-instrumenten, met luyten, ende harpen, ende cymbalen, dat sy haer souden doen hooren, verheffende de stemme met blijdtschap.
| |
17
Soo stelden dan de Leviten d Heman den sone Ioëls, ende uyt sijne broederen Asaph den sone Berechja: ende uyt de sonen Merari hare broederen, 17 Ethan den sone Kusaja.
| |
18
Ende met hen hare broeders 18 van de tweede orden: Zecharja, Ben, ende Iaaziël, ende Semiramoth, ende Iehiël, ende Unni, Eliab, ende Benaja, ende Maaseja, ende Matthitja, ende Eliphele, ende Mikneja, ende Obed-Edom, ende Ieiël de Poortiers.
| |
19
De Sangers nu, Heman, Asaph, ende 19 Ethan, lieten haer hooren met koperen cymbalen;
| |
20
Ende Zecharja, ende 20 Aziël, ende Semiramoth, ende Iehiël, ende Unni, en-[kolom]de Eliab, ende Maaseja, ende Benaja, met luyten 21 op Alamoth.
| |
21
Ende Mattithja, ende Eliphele, ende Mikneja, ende Obed-Edom, ende Ieiël, ende Azazja met harpen 22 op de Scheminith, om den toon te verstercken.
| |
22
Ende Chenanja d’Overste der Leviten, was over het 23 opheffen: hy 24 onderwees haer in’t opheffen, want hy was verstandigh.
| |
23
Ende Berechja, ende Elkana waren 25 Poortiers der Arke.
| |
24
Ende Sebanja, ende Iosaphat, ende Nethaneël, ende Amasai, ende Zecharja, ende Benaia, ende Eliëzer de Priesters trompetteden met trompetten voor de Arke Godes: ende Obed-Edom ende Iehija waren Poortiers der Arke.
| |
25
Het geschiedde nu dat David ende de Oudtste van Israël, ende de Overste der duysenden henen gingen om de Arke des verbonts des HEEREN op te halen, uyt het huys Obed-Edoms, met vreughden.
| |
26
Soo geschiedde’t, door dien dat Godt te Leviten hielp, die de Arke des verbonts des HEEREN droegen, dat sy seven varren, ende seven rammen offerden.
| |
27
David nu was gekleet met eenen mantel van fijn linnen, oock alle de Leviten die de Arke droegen, ende de Sangers, ende Chenanja d’Overste van’t opheffen 26 der sangers: oock hadde David 27 eenen lijfrock aen van linnen.
| |
28
Alsoo bracht gantsch Israël de Arke des verbonts des HEEREN op, met gejuych, ende met geluyt der basuyne, ende met trompetten: ende met cymbalen, makende geluyt met luyten, ende met harpen.
| |
29
e Het geschiedde nu, doe de Arke des verbonts des HEEREN tot aen de stadt Davids gekomen was: dat Michal de dochter Sauls door een venster keeck, ende den Koningh David sagh springende ende spelende, soo verachtte sy hem in haer herte.
|
-
1
- Dit was het bovenste deel der stadt van Ierusalem, die David van de Iebusiten met gewelt gewonnen hadde: Ende sy wiert de stadt Davids genoemt, om dat David aldaer sijn woonplaetse genomen hadde. Hebr. Ende hy maeckte sich huysen in Davids stadt.
-
2
- Siet 2.Sam. 6. vers 17.
-
3
- Dat is, de nakomelingen.
-
4
- Dat is, bloetverwanten: ende alsoo doorgaens in de volgende Capittelen.
-
5
- Hy was de sone van Uzziël des soons Kehats, Exod. 6. vers 21.
-
6
- Dat is, bloetverwanten.
-
7
- Hy was een sone Kehats, Exod. 6.17.
-
8
- Hy was oock een sone Kehats, Exod. cap. 6. vers 17. maer dit zijn andere nakomelingen van Uzziël geweest dan vers 8. genoemt staen, doch sy hebben oock Uzziël haren grootvader genoemt.
-
9
- Of, Ebjathar, hy was Hoogepriester, ende Zadok was de tweede na hem, achtervolgens de ordre van Godt gestelt, Numer. 3.32.
-
10
- D. bereyt u tot dit heyligh werck, met uyterlicke ceremoniale reyniginge, maer insonderheyt met reynigheyt des herten. Siet Exod. cap. 19. versen 10, 15.
-
12
- T.w. doe ick de Arke in mijn huys wilde brengen laten, 1.Chron. 13.10.
-
13
- Verstaet hier by, maer hebt de Arke op eenen wagen geset, boven 13.7.
-
14
- Verstaet dit van de doot van Uza, boven c. 13. vers 10. 2.Sam. 6.6.
-
15
- Ofte, na de wijse, dat is, gelijck het recht ende behoorlick is, Num. 4.15.
-
16
- T.w. die van den geslachte Kehats waren. Siet Num. cap. 4. vers 4.
-
c
- Exod. 25.14. Numer. 4.15. ende 7.9.
-
17
- Anders genoemt Ieduthun.
-
18
- Dese waren eenen trap leeger dan de voorgaende drie eerste.
-
19
- And. Ieduthun, sijn vader wort Kisi genoemt, 1.Chron. cap. 6. vers 44.
-
20
-
Iaaziël, vers 18. Ben, vermeldet vers 18. wort hier uytgelaten. Sommige meenen dattet Azazia is, waer van vers 21. Andre, dattet een gedeelte is van den name van Zacharia.
-
21
- Dat is, met eener maeghdelicker ofte vrouwelicker stemme, welcke de musicijns den Superius of bovensangh noemen: of den Altus ende Contra-tenor, welcke met eene vrouwelicke stemme gesongen moeten worden. Anders, met fijne, ofte, klare stemmen. Anders, op het Virginael. Verstaet dit, na het gevoelen van sommige. Ende soo in het volgende.
-
22
- Alsoo noemt hy den Bassus of Tenor, die wel een octave of acht noten verschillen van den Superius of Contra-tenor. siet Psalm 6.1. met de aenteeckeninge.
-
23
- Te weten, der stemmen, ofte des gesanghs, als vers 27. D. hy was Sanghmeester, die ordre stelden op de toonen ende stemmen, ende wanneer de Sangers souden opheffen, ofte beginnen te singen. siet vers 27. Andere verstaen, dat hy de voornaemste geweest is in ’t opheffen van de Arke, dat is, het beleyt daer van gehadt heeft.
-
24
- Anders, hy was Overste in, etc.
-
25
- Dese gingen soo men meynt, naest voor de Arke henen, ende droegen sorge dat niemant daer toe loopen, of die genaken soude, gelijck men de deure wacht, of bewaert. Vers 24. wordender noch twee Poortiers genoemt, die tot den selven eynde naest achter de Arke des verbonts volghden.
-
26
- Anders, des gesanghs. Ofte aldus, met de Sangers.
-
27
- Daer mede hy sijn Konincklicke weerdigheyt ende grootheyt, als bedeckte voor de groote weerdigheyt ende majesteyt Godes, sich houdende als de andere dienaren in den dienst Godes. Hebr. ende op David was een Ephod.
|