15
Want dese Godt 28 is onse Godt eeuwighlick ende altoos: hy sal ons 29 geleyden 30 totter doot toe.
|
-
1
- Ofte, een gesangh een Psalm, gelijck ter contrarie de opschrift des dertighsten Psalms is, een psalm een liedt. Het onderscheyt van desen was, na sommiger gevoelen, dat een psalm een liet begonnen zy met het spelen der instrumenten, de stemmen daer na volgende, ende een liedt een psalm, begon van het singen der stemmen, de instrumenten der musijcke daer op volgende. Doch andere houden ’t voor een dingh.
-
2
- Siet Psalm 42. op vers 1.
-
3
- Ofte, prijselick, prijsweerdigh, als 2.Sam. 22.4. Psalm 18.4. ende 145.3.
-
4
- Ierusalem, afbeeldende de Kercke Godts ende het hemelsche Ierusalem: gelijck mede Zion, Hebr. 12. 20. Apocal. 14.1.
-
5
- Ofte, situatie, contreije. Sommige verstaen dit als een beschrijvinge van de stadt, in desen sin: Schoon van gelegentheyt, eene vreughde der gantscher aerde, Te weten, is dese stadt; ende dan voorts: Aen de zijden van ’t Noorden is de bergh Zion.
-
6
- Niet alleen des Ioodschen lants ten aensien der ontfangene verlossinge, maer oock der gantscher werelt: want daer van daen het licht ende heyl soude uytgaen in de gantsche werelt, ende daer toe souden haer de Heydenen met vreughde begeven, Iesa. cap. 2. versen 2, 3. Mich. cap. 4. vers 1. Actor. 1.8.
-
7
- Daer de tempel gebouwt was, Iesa. 14. vers 13. Vergelijckt Ezech. 40.2.
-
8
- Te weten, Godts: als onder vers 9. ende Malach. 1.14. daer Godt in woont, Zachar. 8.3.
-
9
- D. groote heerlicke gebouwen, zijnde als sloten ende kasteelen, op dewelcke de vleeschelicke menschen haer vertrouwen stellen, maer onder Godts volck wort Godt alleen (selfs in sulcke palleysen) bekent voor de gewisse toevlucht ende bescherminge.
-
10
- Als geschiet is ten tijde van Iosaphat, 2.Chron. c. 20. Sommige passen het op de historie Sanheribs, 2.Reg. c. 18.
-
11
- Dat is, hoe sy meer toesagen, hoe sy haer meer verwonderden. Alsoo kan dese maniere van spreken vervult worden uyt Exod. 1. vers 12. Hose. 4.7. de letter Caph, ofte, Caascher (dat is, gelijck) wort oock alsoo in den Hebreeuschen text uytgelaten, Hose. 11.2. siet aldaer.
-
12
- De sin is: Ghy, HEERE, hebt dese Koningen met alle hare macht ende pracht alsoo verbroken, gelijck ghy de groote ende fiere schepen in den Oceaen met eenen stercken oosten wint seer haestelick ende lichtelick in stucken slaet.
-
13
- Siet 1.Reg. 10. op vers 22.
-
14
- Siet 1.Reg. 18. op vers 15.
-
15
- Vergel. Genes. cap. 17. op vers 7.
-
16
- Siet Psalm 3. op vers 3.
-
17
- Ofte, wy hebben in stilte overdacht, ofte, betracht, verwachtende uwe hulpe.
-
18
- Vergl. 2.Chro. cap. 20. versen 5, 6, etc. ende 2.Reg. cap. 19. versen 14, 15, etc.
-
19
- Gelijck u wesen ende majesteyt oneyndelick is, alsoo oock uwen roem ende lof: ofte, ghy bewijst u soodanigh, als ghy u in u woort openbaert, door uwe wercken, die geroemt worden tot aen, etc.
-
20
- Uwe macht is overvloedigh genoeghsaem om u volck te behouden, ende de vyanden te dempen, volgens uwe gerechtigheyt, die ghy soo dickwils hebt te wercke gestelt: niet anders, als wanneer yemant met voller hant yets uytstort, toonende datter geen gebreck en is.
-
21
- D. inwoonders van Ierusalem, Godes volck.
-
22
- D. andere steden met hare inwoonders, die als dochteren waren van Ierusalem, harer aller moeder, als de Schrift spreeckt.
-
23
- Die ghy uytvoert over uwe vyanden, tot bescherminge van u volck.
-
24
- Om te sien, datter niets aen en feylt, dat de vyant geene schade gedaen heeft, ende voorts uyt de cierlickheyt ende sterckte der stadt te betrachten ende by uwe nakomelingen te roemen de liefde, die Godt haer, ende sijne gantsche Kercke toedraeght.
-
25
- D. aenmerckt met aendacht.
-
26
- Ofte, heffet [uwe oogen] op na, etc. ’t Hebreeusch woort wort alleenlick hier gevonden, ende daerom verscheydentlick overgesett. Hier van schijnt te komen de naem van den bergh, of (als andere) den heuvel Pisga, Num. 21.20. ende 23.14. Deut. 3.17. ende 34.1. In ’t Chaldeeusch beteeckent het selve woort, deylen, in stucken leggen, ontleggen.
-
27
- Hebr. achtersten, laetsten geslachte. Uyt welcke woorden sommige afnemen, dat de Propheet hier heeft willen te kennen geven, dat Ierusalem niet altoos blijven, maer verstoort ende verwoest soude worden, blijvende nochtans altoos de Kercke Godts, die daer door was afgebeelt. Vergelijckt Matth. 24. versen 1, 2, etc.
-
28
- Siet Gen. 17. op vers 7.
-
29
- Als een herder sijne kudde, Psalm 78.52, 72. ende 80.2.
-
30
- D. onse gantsche leven langh.
|