11
Ende hy seyde tot my, 30 Om haer een huys te bouwen 31 in den lande Sinear: dat sy daer gevestight ende gestelt worde op hare grontvestinge.
|
-
1
- Hebr. ende ick keerde vveder, ende ick hief mijne oogen op: ’t welck na onse maniere van spreken is gelijck hier in den text staet.
-
2
- Die snellick door het geheele lant vloogh, aenwijsende, dat de vloeck snellick komen soude.
-
3
- D. een brief dien men in malkanderen rolt, in den welcken geschreven stonden de straffen Godes over de dieven, ende misbruyckers sijnes naems in het valsch sweeren. Van het woort rolle, siet Iesa. cap. 8. op vers 1. Ezech. cap. 2. op vers 9. ende Luce 4.17.
-
4
- Te weten, de Engel des Heeren, die met my sprack. Siet cap. 1. versen 8, 9.
-
5
- De groote lenghte ende breette deser rolle, beteeckent het groot getal der sonden van de menschen bedreven, ende de groote ende langhduerige straffen Godes over deselve. Vergelijckt Levit. cap. 26. ende Deuter. capp. 27. 28.
-
6
- Dat is, in dese rolle staet de vloeck geschreven, die het gantsche lant treffen sal.
-
7
- T.w. over het gantsche Ioodsche lant. Ofte, over de gantsche aerde. Verstaende dit van de algemeyne oordeelen Godes.
-
8
- Anders, een yegelick die steelt, sal uytgeroeyt vvorden, gelijck aen d’eene zijde van de [rolle geschreven is:] ende een yegelick die valschelick sweert, sal uytgeroeyt vvorden, gelijck aen de andere zijde van de [rolle geschreven is.] Onder dese twee soorten van grove misdaden moet men de andere mede verstaen.
-
9
- And. Alle dieven zijn hier uyt (T.w. uyt dit lant) uytgeroeyt, na luydt deser [rolle.] Ofte, houdt sich voor onschuldigh, Namelick, sijne boose daden verbloemende, zijnde alsoo onbeschaemt in het verdedigen der selver, als of het den waren Godt noyt gekent en hadde, sondigende soo tegen de tweede, als tegen de eerste tafel der wet, ’t welck te kennen wort gegeven met de twee sonden die hier tot een exempel genoemt worden.
-
10
- Het woort, valschelick, is hier bygevoeght uyt vers 4. dewijle het de sin hier vereyscht.
-
11
- D. ick sal de sonde mijnes volcks na behooren straffen.
-
13
- Hebr. tot valsheyt, of, in valsheyt.
-
14
- Soo des diefs, als des genen die valschelick sweert.
-
16
- D. hy sal het soo gantschelick te schande maken, datter niet overigh blijven en sal. Vergelijckt Deut. 28.20. Matth. c. 24. vers 2. Luce 19.44.
-
17
- Ofte, die in my sprack.
-
18
- T.w. uyt den hoop der ruyteren, die achter hem stonden, cap. 1. vers 8.
-
19
- Dat is, dat u in dit gesichte vertoont wort. Hier wort gesproken van de voorsichtige regeeringe Godes, als vers 6.
-
20
- Een mate van drooge waeren. Siet de aenteeckeninge Exod. cap. 16. vers 36. hier beteeckent het, na sommiger gevolen, de mate der straffe Godes, na dewelcke hy de sonden straft na sijne gerechtigheyt.
-
21
- Hebr. dit is hare ooge in het gantsche lant, D. het is d’ooge die acht op haer geeft, waer henen sy haer keeren, ofte wenden. Door d’ooge moet men hier verstaen de voorsichtigheyt ende sorge Godes, als boven 3.9. ende 4.10. ende onder 9.1. Anders, dit is de ooge, D. de gestalte des gantschen lants.
-
22
- Hier mede wiert afgebeelt het sware ende onveranderlicke oordeel Godes tegen de Ioden.
-
23
- Ofte, vviert verheven, ofte, vvierter gebracht.
-
24
- D. dese vrouwe is een afbeeldinge der godtloosen onder de Ioden, ofte der godtloosen in het gemeyn, die t’samen versamelt gehouden ende verzegelt worden tot het oordeel Godes, daer van stracks gesproken wort.
-
25
- Ofte doe hyse vvierp, T.w. die vrouwe.
-
26
- Of, klomp loots. Hebr. den steen loots: Verstaet sulck een klomp loots, die plat was, alsoo gemaeckt, dat hy als een decksel op de Epha paste.
-
27
- T.w. der Epha, alsoo dat sy daer in vast en dichte besloten, ende als gehouden wiert, om daer mede aen te wijsen, dat de godtloose de straffen Godes niet ontvlieden en souden.
-
28
- Door het eene wijf wiert, na sommiger gevoelen, verstaen de barmhertigheyt Godes over sijn volck: door het andere de strenge gerechtigheyt Godes over de vyanden desselven. Dese beyde wijven nemen de Epha, D. de straffen der sonden van het volck Godes, ende dragense in der vyanden lant, op dat die straffen haer op den hals blijven liggen.
-
29
- Dit beteeckent, dat als de tijt gekomen is, in welcken Godt sijne oordeelen wil uytvoeren, dat sulcks dan snellick, ende sonder uytstel geschieden moet.
-
30
- Beteeckenende, dat de straffen steeds op de vyanden blijven souden.
-
31
- Dat is, in het lant van Babylonien. Siet Genes. cap. 10. vers 10. ende cap. 11. vers 2. Hier door wiert afgebeelt, dat de boose Ioden, ende voorts alle godtloose, onder de afgodische snoode Babyloniers souden gereeckent ende gestraft worden.
|