Ipem opent deuren
De Standaard, 24.10.1973
Ipem heeft zijn deuren weer geopend - of beter, die van de galerij Foncke. Want de avant-gardekoncerten zullen voortaan dààr plaats vinden. Een opening met eierstruif en paardenwedrennen. Die eierstruif moest er zijn voor een gedicht van Gust Gils, waarin de foute redenering van een sofisme over tegengestelde met twee tegen elkaar slaande eieren ‘klaar’ gemaakt wordt.
Eigenlijk was dit een inleiding op Bério's vijfde sequenza voor trombone-solo die Willie Verdievel debiteerde - en was de hele avond een poging om nieuwe vormen te prezenteren waarin muziek en poëzie zouden kunnen worden verbonden. Die inleidende funktie is een mogelijkheid. Alternatie van gedicht en muziek met analoge strukturen is er een andere. Daar stelt vooral Goethals belang in. Zijn ‘Zeven Haikoes’ voor magnetofoon en stem is een mobiel werk dat hij in samenwerking met Gils schreef Goethals' zeer korte stukjes muziek, gebaseerd op één gepermuteerde serie. Gils zeven puntige gedichten. Naar het voorbeeld van het oorspronkelijke Japans patroon. Om het mobiel karakter te onderstrepen liet men er twee versies van horen. Alternatie zonder overeenkomst in strukturen in Goethals' ‘Drie preludia en één postludium bij vier gedichten van Gust Gils’ voor bazuin, contrabas en stem. Naast Gust Gils (stem) waren de uitvoerders Willie Verdievel, bazuin en Willie Carron, contrabas.
De paardenwedrennen vonden niet volledig doorgang. Want van ‘Op Acht Paarden Wedden’ van Goeyvaerts, hoorden wij slechts het ‘Zesde Paard’. De rest van de stal komt donderdag in het ‘Ipem 10 jaar’-koncert. Het fragment laat alleen weten dat Goeyvaerts ook een bandje (het werk is voor acht synchroon lopende magnetofonen) voorbehoudt voor geluiden die louter vokaal van oorsprong zijn. Oordelen zal men maar kunnen over het gehele werk.
Ignace De Keyser